Jesteś Product Ownerem i zaczynasz nową pracę. Taka życiowa zamiana wiąże się z niemałą dawką stresu. Dodatkowo, jako nowy Product Owner wchodzący do organizacji, masz do zaabsorbowania ogrom informacji w krótkim czasie. Usystematyzowanie podejścia do pierwszych dni w pracy pomoże Ci ograniczyć stres i zmniejszy chaos informacyjny.
Zapoznanie się z istniejącym środowiskiem i wejście w nową rolę podzieliłam na 3 obszary. W każdym z nich znajdziesz praktyczne wskazówki jak podejść do rozpracowania danego obszaru. A zatem, zaczynając jako Product Owner w nowej organizacji:
PozNAJ Produkt
Jako Product Owner musisz doskonale znać produkt, którym będziesz się zajmować. Musisz stać się ekspertem w jego dziedzinie i pasjonować się jego rozwojem. Nie stanie się to z dnia na dzień. Na początku poświęć szczególną uwagę na zapoznanie się z różnymi aspektami produktowymi, które pomogą Ci lepiej go zrozumieć.
Wejdź w buty użytkownika
Zapoznaj się z Produktem z perspektywy użytkownika. Dowiedz się jakie są jego główne funkcje i spróbuj przejść przez podstawowy scenariusz jego wykorzystania wybierając tzw. happy path. Następnie pobaw się Produktem. Sprawdź dostępne funkcje wykorzystując różne typy urządzeń (jeżeli ma to zastosowanie). Spróbuj odkrywać produkt, tak jak mogliby to robić jego użytkownicy. Wykorzystaj swoje świeże spojrzenie i brak uprzedzeń względem Produktu. Notuj spostrzeżenia.
Wizja
Jako Product Owner musisz mieć wizję rozwijanego Produktu. Pomoże Ci ona w układaniu strategii, która będzie kluczowa podczas priorytetyzacji zadań. Spróbuj dowiedzieć, czy wizja istnieje. Jeżeli nie, bez obaw. Im bardziej będziesz poznawał Produkt – kim są jego użytkownicy, jaki problem dla nich rozwiązuje, jego przewagę rynkową oraz oczekiwania biznesowe – tym większa szansa, że wizja zacznie kształtować się w Twojej głowie.
Roadmapa
Zapoznaj się z Roadmapą produktu (jeżeli istnieje). David Pereira mówi, że wskazuje ona poziom zwinności organizacji. Roadmapa będąca długą kolejką funkcjonalności sugeruje słabą zwinność. Zespoły prawdopodobnie uwięzione są w pułapce dostarczania nowych funkcjonalności, nie mając dużo przestrzeni na kreatywne odkrywanie najlepszych rozwiązań umożliwiających osiąganie celów.
Jeżeli Roadmapa jest skupiona na celach i rezultatach produktowych (ang. outcome), osadzonych w niezbyt długim horyzoncie czasowym, to jest to dobry znak! Prawdopodobnie dołączasz do Zespołu, przed którym stawiane są cele, a sposób ich osiągnięcia pozostaje w ich rękach.
Model biznesowy
Wykorzystaj takie narzędzia jak Bussines Model Canvas i Value Proposition Canvas, by ułatwić sobie ustrukturyzowane poznawanie Produktu. Uzupełnienie ich we współpracy z osobami z organizacji, pomoże Ci zrozumieć jaki model biznesowy stoi za tworzonym Produktem. Zrozumienie założeń biznesu i roli produktu w jego rozwoju, ułatwi Ci ułożenie strategii. Takie podejście pomoże Ci uniknąć pułapki Feature-factory.
Metryki Sukcesu
Jako Produkt Owner jesteś odpowiedzialny za sukces Produktu. Musisz poznać Produkt na tyle dobrze, by rozumieć jakie rezultaty są oczekiwane od Produktu i jak będą one wpływać na osiąganie postawionych celów biznesowych. Aby maksymalizować wartość Produktu musisz rozumieć czym ona jest i jak ją mierzyć. W tym celu określ metryki, które będą jednoznacznie wskazywać poziom sukcesu.
Jeżeli chcesz zgłębić ten temat, to polecam Ci moje artykuły o wartości Produktu i tworzeniu dobrych miar wartości.
ZbudUj Relacje
Użytkownicy
Każdy wartościowy Produkt istnieje by rozwiązywać problemy i ułatwiać życie jego użytkownikom. Zatem każdy Product Owner powinien utrzymywać bezpośrednie kontakty z użytkownikami produktu, by uczyć się o nich i odkrywać ich potrzeby. Gdy zapoznasz się ze wspomnianymi zagadnieniami produktowymi, umów się na rozmowę z użytkownikami. Posłuchaj jak postrzegają produkt, jaką wartość z niego czerpią oraz jakie problemy napotykają. Budowanie tej relacji od samego początku umożliwi Ci odkrywanie i walidowanie pomysłów w przyszłości.
Zespół Scrumowy
Bliska współpraca z Zespołem Scrumowym jest istotna dla rezultatów jakie będziecie razem osiągać. Dzięki relacji bazującej na zaufaniu będziecie w stanie wspólnie wypracowywać lepsze rozwiązania produktowe. Zaufania jednak nie zbudujesz w jeden dzień. Od początku komunikuj jak wyobrażasz sobie współpracę, co jest dla Ciebie ważne, jakie masz oczekiwania. Umów się na krótkie spotkania z członkami Zespołu by poznać poszczególne osoby, ich rolę w Zespole oraz oczekiwania w stosunku do Ciebie. Daj się poznać.
Interesariusze
Równie istotne jest poznanie Interesariuszy, czyli osób, dla których istotne jest jak będzie kształtował się Produkt. Może być to dział sprzedaży, marketingu, czy rozwoju biznesu. Umów się na spotkania, które będą nastawione na zapoczątkowanie dobrej relacji. Zbadaj jak poszczególni Interesariusze współpracowali do tej pory z Zespołem. Spróbuj ustalić jaką formę komunikacji preferują, jakie metryki są dla nich istotne, jakie mają oczekiwania w stosunku do Ciebie i Zespołu. Każde takie spotkanie będzie dla Ciebie cenną lekcją o produkcie i organizacji. Niech zwieńczeniem tych spotkań będzie próba stworzenia mapy Stakeholderów, którą z biegiem czasu będziesz udoskonalał.
Support Team
Warto również zbudować dobrą relację z Działem Obsługi Klienta. To oni na co dzień słyszą o problemach użytkowników. Są często dobrym źródłem danych dotyczących wykorzystania poszczególnych funkcjonalności produktu. Jest dość prawdopodobne, że będą Cię informować o błędach odkrytych w produkcie. Poświęć czas by ich poznać. Możesz rozważyć dołączenie do działu na parę godzin, by na własnej skórze doświadczyć z jakimi problemami borykają się użytkownicy produktu i jaką pomoc otrzymują. Bliska współpraca z działem Obsługi Klienta może pozytywnie wpłynąć na zwiększenie satysfakcji użytkowników z korzystania z Produktu w dłuższej perspektywie.
poznaj NarzędziA i procesy
Narzędzia i procesy, choć nie najważniejsze, to mogą ułatwić życie nowemu Product Ownerowi. Na początku warto wziąć pod lupę parę z nich:
Product Backlog
Jednym z głównych narzędzi Product Ownera jest Product Backlog. To dzięki niemu może przejrzyście ukazywać podejmowane decyzje produktowe. Zaznajom się z dotychczasową postacią Backlogu – zweryfikuj jak jest zorganizowany i czy jest obszerny. Mając świadomość wizji i strategii, nie bój się dokonać czystek w Backlogu. Zostaw jedynie to, co jest zgodne z ustaloną strategią i doprowadzi Zespół do osiągania oczekiwanych rezultatów. Nie martw się, że usuniesz istotne elementy. Jeżeli tak się stanie, na pewno szybko powrócą.
Praktyki developerskie i testowe
By gładko wejść do istniejącego Zespołu produktowego ważne jest zrozumienie istniejących standardów. W tym celu zapoznaj się z istniejącymi praktykami developerskimi i testowymi oraz panującymi zasadami w Zespole. Dobrym źródłem tego typu informacji są członkowie Zespołu, w tym Scrum Master. Warto zrozumieć jakie są zasady, jak przebiegają refinementy, czy istnieją zależności zewnętrzne lub wymagania formalne, które wpływają na pracę Zespołu (np. wymogi certyfikacyjne, prawne etc.).
Źródło wiedzy
Dowiedz się gdzie Zespół tworzy dokumentację produktową. Lektura dostępnych materiałów będzie dla Ciebie dobrym źródłem wiedzy, które ułatwi Ci zrozumienie procesów istniejących w Zespole i organizacji. Świeże spojrzenie pozwoli ci ocenić czy praktyki są zgodne z tym co opisane w dokumentach.
Podsumowanie
Wejście do nowej organizacji jako Product Owner jest trudne. W pierwszych tygodniach Twojej pracy doświadczysz natłoku informacji, które będziesz musiał przeprocesować i przyjąć w krótkim czasie. Uporządkowane podejście do wdrażania się w Produkt i Zespół pomoże Ci przejść przez ten burzliwy początek. W pierwszych dniach nikt nie będzie od Ciebie oczekiwał kokosów, zatem poświęć ten czas na poznanie otoczenia. Jeżeli czegoś nie rozumiesz – pytaj. Powstrzymaj się od oceniania i wprowadzania zmian. Rozmawiaj z ludźmi. Notuj swoje spostrzeżenia. Odważnie podejmuj inicjatywy. Będzie dobrze!
Bibliografia
[1] https://d-pereira.com/nine-steps-to-successfully-start-your-new-product-owner-job/
[2] https://adevait.com/blog/workplace/first-week-new-product-owner
[3] https://productvision.pl/2016/pierwsze-30-dni-product-managera-w-nowej-firmie/
[4] https://www.productplan.com/learn/product-manager-first-30-days