Wartości Scruma w pracy Product Ownera

W 2016 roku do [1] „Przewodnika po Scrumie” zostało wprowadzone pojęcie Wartości Scruma. Są to zaangażowanieskupienieotwartośćszacunek odwaga. Zrozumienie i podążanie w duchu tych wartości jest kluczowym elementem, niezbędnym by Scrum mógł działać poprawnie. Gdy wartości te wcielane są w życie przez wszystkie osoby zaangażowane w rozwój Produktu, pozwala to na wyłonienie się empirycznego procesu, który pomaga budować zaufanie.

WARTOŚCI I ICH ZNACZENIE DLA SCRUMA

Wartości Scruma są jego integralną częścią. Bez działania w ich duchu Scrum nie będzie funkcjonował poprawnie. Wartości te dają wskazówki jak Zespołowo osiągnąć sukces. Przekazują sekret jak ze Scruma wyciągnąć najwięcej korzyści.

W „Przewodniku po Scrumie” widzimy zatem 5 słów, które łatwo zapamiętać. Jak to jednak bywa ze Scrumem – łatwo zrozumieć, trudniej zrealizować. Wprowadzenie ich w życie i praca zgodnie z tymi wartościami bywa trudna, a Scrum Guide nie daje prostego przepisu. I nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ wartości dla każdego mogą mieć inne znaczenie, które zależy od kontekstu. Jeżeli chcemy mówić o wprowadzaniu wartości w życie, to konieczne jest wspólne rozumienie czym są i co znaczą.

WARTOŚCI SCRUMA DLA PRODUCT OWNERA

Z założenia wszystkie działania, które podejmujemy pracując w metodyce Scrum powinny być kierowane jego wartościami. Przy każdej decyzji, którą podejmujemy oraz każdej trudności, z którą się mierzymy, powinniśmy zadać sobie pytanie: jaką wskazówkę dają mi Wartości Scruma?

Postaram się podać przykłady różnych działań Product Ownera, w których przejawiają się poszczególne wartości.

Zaangażowanie

Będąc częścią Zespołu Scrumowego, Product Owner z zaangażowaniem podchodzi do osiągania celów [1]. Celem pracy Product Ownera jest maksymalizacja dostarczanej wartości Produktu. PO zawsze stara się podejmować najlepsze decyzje, mające na celu wzrost wartości, a nie jedynie zadowolenia Interesariuszy [5].

By dostarczać wartość, Product Owner z zaangażowaniem podejmuje próby zrozumienia użytkowników. Tylko znając ich potrzeby, nadzieje, wyzwania i problemy oraz podejmując próby ich zaspokojenia można osiągnąć sukces. By to robić, PO  pozyskuje i analizuje feedback. To z kolei pomaga mu redukować ryzyko strat związanych z realizowaniem niepotrzebnych dla nikogo funkcjonalności.

Product Owner jest równie mocno zaangażowany we współpracę z Zespołem Scrumowym oraz Interesariuszami. Taka bliska kooperacja profesjonalistów umożliwia dostarczanie możliwie najlepszego Produktu.

Product Owner codziennie daje z siebie wszystko i w pełni zaangażowania działa w wierze najlepszych intencji. Takie podejście powinni mieć wszyscy zaangażowani w rozwój Produktu. Wiara, że każdy daje z siebie to co najlepsze, pomaga budować zaufanie w Zespole.

Skupienie

Scrum definiuje role z określonym zakresem obowiązków. Wiedza o odpowiedzialnościach poszczególnych ról ułatwia skupienie na własnych obszarach kompetencji. Skupienie to powinno dotyczyć działań, które zbliżają do osiągnięcia celów [1].

Celem Product Ownera jest maksymalizacja dostarczanej wartości dla różnych podmiotów zaangażowanych w proces – dla organizacji, Interesariuszy i użytkowników (o różnych kontekstach wartości pisałam tutaj). By dostarczać wartość użytkownikom, PO skupia się na ich potrzebach i problemach.

Product Owner swoimi działaniami ułatwia również skupienie Zespołu Scrumowego, jasno definiując i komunikując Wizję oraz Cel Produktu [2]. Za pomocą Product Backlogu wyznacza priorytety, wskazując Zespołowi Scrumowemu najważniejsze elementy.

Otwartość

Otwartość znacznie przyczynia się do tworzenia filaru przejrzystości. Przejrzystość ma natomiast kluczowe znaczenie dla empiryzmu całego procesu (o empiryzmie pisałam więcej w tym artykule). Otwartość to szczere komunikowanie rezultatów pracy i napotykanych wyzwań [1].

Product Owner otwarcie komunikuje się z Zespołem i Interesariuszami. Narzędziem do takiej otwartej komunikacji jest przejrzysty Product Backlog, którym dzielimy się z Interesariuszami. Widać tam, które funkcjonalności są zaplanowane, a które nie [3].

Product Owner szczerze pokazuje postęp prac – mówi zarówno o dobrych, jak i gorszych momentach w rozwoju Produktu. Z otwartą głową przyjmuje feedback i chętnie współpracuje z Zespołem i Interesariuszami. Przyjmuje i bierze pod rozwagę pomysły oraz sugestie, które do niego spływają. Doskonałym momentem na te działania jest Sprint Review.

Otwartość daje przestrzeń na przyznawanie się do błędów, które są nieuchronne. Jako PO możemy podjąć decyzję o Produkcie, która przyniosła mniej wartości niż się spodziewaliśmy. Możemy przyznać się do błędu i obrać inny kierunek.

Szacunek

Członkowie Scrum Teamu szanują się wzajemnie jako kompetentne, niezależne jednostki oraz jako takie są szanowane przez osoby z nimi współpracujące w procesie wytwórczym Produktu [1]. Szacunek należy się również organizacji i Interesariuszom. Zakładamy, że wszyscy działają w duchu najlepszych intencji i są w pełni zaangażowani. Szanujemy swoje przekonania i perspektywy, które naturalnie mogą być różne. Takie podejście buduje zaufanie.

Product Owner szanuje zasady Scruma i empiryczne podejście do tworzenia Produktu. Dba o dostarczanie największej wartości, będącej głównym punktem jego odpowiedzialności. Poprzez dostarczanie wartości ukazuje szacunek dla organizacji, bez przepalania pieniędzy na budowanie zbędnych funkcjonalności. [6].

Szanuje użytkowników Produktu poprzez próby rozwiązywania ich problemów i zaspokajania ich potrzeb. Przyjmuje i rozważa każdy otrzymywany od nich feedback.

Praktyczny przykład szacunku to Product Owner akceptujący estymaty tworzone przez Zespół. Wierząc w kompetencje i dobre intencje Deweloperów PO nie próbuje naginać oszacowań, by dostosować się do oczekiwań Interesariuszy. Nie wywiera na Zespole presji. Takie działania mogą negatywnie przełożyć się na jakość dostarczonego Produktu.

Odwaga

Członkowie Scrum Teamu mają odwagę robić to, co należy i mierzyć się z trudnymi problemami [1].

Filary Scruma są mocno powiązane z odwagą. Będąc świadomym możliwości inspekcji rezultatów oraz adaptacji do wyników, łatwiej będzie podjąć odważną decyzję. Postępowanie w duchu przejrzystości wymaga odwagi. Przejrzystość buduje zaufanie, a zaufanie wspiera odwagę.

Product Owner ma odwagę, by przejrzyście komunikować postęp prac [4]. Mówi o sukcesach, ale również o porażkach Zespołu. Odważnie zbiera feedback od Interesariuszy i użytkowników, zmieniając kierunek rozwoju, jeżeli jest to konieczne [7].

Product Owner ma odwagę podejmować trudne decyzje. Może to być decyzja o implementacji rzeczy, których nigdy wcześniej nie robiliśmy; odmowa na propozycję funkcjonalności, która nie przyniesie korzyści Produktowi lub jest niezgodna z Wizją i Celem Produktu; decyzja by zająć się eliminowaniem długu technicznego, spowalniając tym samym realizowanie funkcjonalności oczekiwanych przez Interesariuszy.

Product Owner ma odwagę przyznać się do błędów i zmienić obrany kierunek (potencjalnie zmarnować kilka Sprintów pracy). W sytuacjach kiedy to konieczne, umie prosić o pomoc [7].

Wartości Scruma a kultura organizacji

[8] Aby Zespoły mogły z sukcesem dostarczać wartość, konieczne jest by wartości Scruma były respektowane i wspierane przez Liderów organizacji.

Jeden aspekt to umożliwienie Zespołom pracy zgodnie z zasadami Scruma. Liderzy organizacji jasno wyznaczają priorytety i pozwalają Zespołom w skupieniu pracować nad jednym Celem Produktu. Umożliwiają otwartą komunikację między osobami pracującymi w organizacji, niezależnie od posiadanego stanowiska. Rozumieją i szanują zasady,  fundamenty oraz wartości Scruma. Mają odwagę podejmować trudne decyzje organizacyjne, również te dotyczące Zespołów Scrumowych.

Drugi aspekt, to bezpośrednie działania Liderów, którzy powinni być przykładem dla innych. Liderzy jasno komunikują wizję. Mają odwagę transparentnie przekazywać informacje o stanie organizacji – również te związane z wyzwaniami, którym w skupieniu starają się sprostać. Szanują ludzi pracujących w organizacji.

W kulturze, w której respektowane są wartości Scruma, możliwe jest budowanie środowiska wspierającego empiryzm i samo-organizację. Dzięki tym wartością budujemy zaufanie, które przekłada się na motywacje Zespołów, a ta z kolei na dostarczaną wartość.

Podsumowanie

Zaangażowanie, skupienie, otwartość, szacunek i odwaga tworzą zestaw pojęć nazwanych Wartościami Scruma. Łatwo jest je zapamiętać, trudniej natomiast wdrożyć w życie każdej osoby w procesie wytwórczym. Są one jednak kluczowym elementem metodyki Scruma i drogowskazem do efektywnej pracy. Mają kolosalne znaczenie dla zwiększania zrozumienia empiryzmu. Jeżeli w procesie podejmowania decyzji będziemy działali zgodnie z duchem wartości Scruma, to zbudujemy wspierającą kulturę, której fundamentem jest zaufanie.

Bibliografia

[1] Przewodnik po Scrumie; https://scrumguides.org/docs/scrumguide/v2020/2020-Scrum-Guide-Polish.pdf

[2] Maximize Scrum with the Scrum Values: Focus (Part 1 of 5); https://www.scrum.org/resources/blog/maximize-scrum-scrum-values-focus-part-1-5

[3] Maximize Scrum with the Scrum Values: Openness (Part 2 of 5); https://www.scrum.org/resources/blog/maximize-scrum-scrum-values-openness-part-2-5

[4] Maximize Scrum with the Scrum Values: Courage (Part 3 of 5); https://www.scrum.org/resources/blog/maximize-scrum-scrum-values-courage-part-3-5

[5] Maximize Scrum with the Scrum Values: Commitment (Part 4 of 5); https://www.scrum.org/resources/blog/maximize-scrum-scrum-values-commitment-part-4-5

[6] Maximize Scrum with the Scrum Values: Respect (Part 5 of 5); https://www.scrum.org/resources/blog/maximize-scrum-scrum-values-respect-part-5-5

[7] The Scrum Values from the Product Owner perspective; https://www.scrum.org/resources/blog/scrum-values-product-owner-perspective

[8] Scrum Values – The Leader’s perspective; https://www.scrum.org/resources/blog/scrum-values-leaders-perspectivey

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *